Designa logotyp för extraljus

Jag är grafisk designer. Mitt jobb är ett av de mest kreativa arbetena du kan tänka dig. På gott och ont, men oftast är det helt fantastiskt. Jag får snabbt en idé eller en röd tråd som kan följa min skapelse och tillsist resultera i den slutgiltiga produkten. Ibland står det helt still och det kommer ingenting, hur många koppar kaffe jag än dricker. Då är det bra med en paus. Sen finns de dom uppdragen som gör en förvånad.

Mitt senaste uppdrag var ett sådant. Jag fick en beställning på att designa en logotyp åt ett internationellt företag som är kända på marknaden för sina runda extraljus och avlånga ramper. Just det, vi pratar belysning till bilen. Jag är verkligen inte vad man kan kalla bilgalen direkt, men jag är från Norrbotten och däruppe är det inte bara kallt, det är också mörkt. Att ha någon form av extraljus eller ljusramp på bilen är liksom A och O för att kunna klara sig igenom vintern. I synnerhet med allt vilt (framförallt renarna), som ofta bara står någon halvmeter från bilen och letar lav under snön.

Så det tändes ett litet ljus i mig när jag fick den här uppgiften. Kreativiteten flödade med en oväntat glöd och jag skapade (om jag nu får säga det själv), en av de snyggaste logotyper jag någonsin gjort. Och detta för att jag rent känslomässigt kunde knyta an till just behovet av ljus i mörket, på både bil och skoter. Jag hämtade inspiration från två håll, både X-Vision och Narva som är ett märke min man är nästan är besatt av. Nu blev det inte bara bra utan originellt också!

Så fort jag har fått ett godkännande från uppdragsgivaren så ska jag visa ladda upp min kreation här på sidan så att ni får bilda er en egen uppfattning.